منتديات هدهد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بكـ زائرنا الكريم
نتمنى لك زيارة طيبة
ونتمنى ان نراك مرة اخرى
لاتحرمنا من التسجيل والمشاركه معنا
منتديات هدهد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بكـ زائرنا الكريم
نتمنى لك زيارة طيبة
ونتمنى ان نراك مرة اخرى
لاتحرمنا من التسجيل والمشاركه معنا
منتديات هدهد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات هدهد


 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية

اذهب الى الأسفل 
4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
سمكه
هدهد سوبر
هدهد سوبر



انثى
المشـاركات : 194
مـزاجى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية 410
مـهنتى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Studen10
هـوايتـي : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Travel10
تاريخ التسجيل : 16/08/2008
الساعة :

الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Empty
مُساهمةموضوع: الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية   الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Emptyالإثنين مايو 25, 2009 8:27 pm






تعالت شكاوي تلاميذ المدارس أمس من صعوبة الامتحانات.
واشتكي تلاميذ القاهرة من صعوبة امتحان الجبر الذي جاء معقدا واستغرق وقتا طويلا في فك ألغازه ورود بعض الأجزاء من خارج المقرر كما اشتكي تلاميذ الجيزة من قطعة الفهم والقصة في امتحان اللغة الانجليزي وارتفعت صرخات تلاميذ الاعدادية بالشرقية من صعوبة أسئلة الاحصاء والتي جاءت فوق مستوي التلاميذ.
وانهمرت دموع تلاميذ الاعدادية بكفر الشيخ من صعوبة امتحان الهندسة وكذلك تلاميذ الاعدادية ببلقاس الذين اشتكوا مر الشكوي من طول امتحان الدراسات وغموضه مما دفع أولياء الأمور إلي محاولة نقل الإجابات للتلاميذ عبر مكبر الصوت وارتفعت صيحات تلاميذ أسوان من الجبر.
وعمت الفوضي والهرج بلجان مدارس الفيوم وتم التحقيق مع الملاحظين والمراقبين باللجان ونفس الحال بلجان الابتدائية بالمنيا.
كتبت - إيمان زين العابدين ومحمد زين الدين ودعاء عمرو
أمام لجنة مدرسة روض الفرج الاعدادية التابعة لإدارة روض الفرج التعليمية اشتكي التلاميذ من صعوبة امتحان الجبر مؤكدين ان الأسئلة طويلة ومركبة.
أشاروا إلي ان بعض النقاط لم تأت من الكتاب المدرسي ولم يتدربوا علي حلها من قبل كالجزئية الأولي في السؤال الثالث التي تتعلق بالمعادلات.
قال التلاميذ محمد يحيي أحمد العسيوي ومحمد عبداللطيف ان الامتحان جاء أصعب من التيرم الأول.. مشيرين إلي ان نفس أماكن الأسئلة الصعبة في التيرم الأول جاء في نفس موقعها بالتيرم الثاني خاصة الجزئية الأولي بالسؤال الثالث والجزئية الأولي أيضا في السؤال الخامس..أضاف التلاميذ هشام جمال وباسم حنا وأحمد سامح عبدالحليم ان الوقت المخصص للإجابة علي أسئلة الامتحان لم يكن كافيا علي الإطلاق.. خاصة ان السؤال الأول مكون من ست نقاط تحتاج كل منها لحل منفرد.. مما حرم أغلب التلاميذ من وجود وقت للمراجعة أو إعادة التفكير في إجابة أخري.
قال حسن سامح ومحمد نبيل وأحمد عماد وزكريا عصام.. ان بعض التلاميذ خرجوا من اللجان دون حل بعض النقاط في الامتحان والبعض الآخر أصيب بالانهيار لان النقطة الأولي في السؤال الخامس التي تتحدث عن العلاقة بين "س. ص" جاءت مبهمة تماما وعجز كافة التلاميذ في المدرسة عن الاتفاق علي ناتجها النهائي.
أعربت دعاء صلاح ونادية رشدي وأماني حسن وزكية محمود أولياء أمور التلاميذ.. عن خيبة أملهم في الامتحان نظرا لتضمنه العديد من الجزئيات الصعبة وعدم كفاية الوقت المخصص للإجابة.. وهي نفس النقاط التي اشتكوا منها في التيرم الأول مما قضي علي أملهم في تعويض الدرجات التي خسروها.
الجيزة
كتب - محمود حافظ:
تباينت آراء تلاميذ الاعدادية بالجيزة حول مستوي امتحان اللغة الانجليزية.
ففي الوقت الذي عبر فيه البعض عن سعادته بسهولة الامتحان وعدم خروجه عن المنهج تعالت شكاوي الآخر من صعوبة بعض الجزئيات خاصة قطعة الفهم والقصة.
تابع محمود العريني وكيل وزارة التربية والتعليم سير الامتحانات مؤكدا ان غرفة العمليات المركزية بالمديرية وان الأسئلة مطابقة لمواصفات الورقة الامتحانية.
جاء امتحان اللغة الانجليزية مكونا من تسعة أسئلة غطت أجزاء المنهج حيث جاء السؤال الأول عبارة عن ديالوج بين ميرفت وعامل بالمكتبة والثاني ماذا تقول في المواقف حول أداء صديقك السيء في الامتحان ومقابلة صديق قديم لم تره منذ وقت طويل وسؤال صديق إقراضك نقودا واعتذار صديق لعدم حضور دعوتك للغداء.
تفقدت مديحة سيد طره مدير عام ادارة شمال لجنتي مدرستي الاتحاد الاعدادية بنين ومصطفي البرادعي بنين مؤكده ان الامتحان في مستوي التلميذ العادي والوقت مناسب للاجابة والمراجعة.
أعرب التلاميذ محمد فتحي وعمر أحمد ومحمد عن سعادتهم بسهولة الامتحان الذي جاء سهلا ومباشرا وبعيدا عن التعقيد خاصة سؤال الديالوج الذي يدور بين مرفت وصاحب المكتبة وايضا سؤال المواقف والذي تم التدريب عليه اكثر من مرج خلال الفصل الدراسي الثاني.
ابدي عمر سيد وعادل أحمد وأحمد وليد وابراهيم محمود فرحتهم بسهولة الامتحان وبعده عن الغموض والالغاز وانه اثلج صدورهم ولم يخرج عن المنهج المقرر.
أكدت مني أحمد وشيماء محمود ومنار محمد علي سهولة الامتحان وعدم اشتماله علي جزئيات تعجيزية.
اشتكي محمد حسن ومجدي أحمد ومحمد ايهاب وسيد مصطفي من صعوبة قطعة الفهم التي احتوت علي كلمات صعبة عجزنا عن ترجمتها واحتاجت الي وقت كبير للاجابة علي أسئلتها بعد قراءتها اكثر من مرة.
شاركه الرأي مراد محمد وكمال احمد وياسر محمد بأن قطعة الفهم ارهقتم اثناء الاجابة واحتاجت الي وقت لفك طلاسمها مما أوقعهم في مزيد من الاخطاء مشيرين الي أن سؤال القصة الجزئية "B" جاء صعبا وغير مباشر.





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
النجم الساطع
شخصية هامة
شخصية هامة
النجم الساطع


ذكر
المشـاركات : 1087
العمر : 37
مـزاجى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Mzboot11
بـلدى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Egypt110
مـهنتى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Patron10
هـوايتـي : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Travel10
تاريخ التسجيل : 17/06/2008
دعـاء : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Www.hh50.com-Gallery-Pictures-Signatures-Ramadan-0483
الساعة :

الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية   الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Emptyالإثنين مايو 25, 2009 8:43 pm

مع احترامى لكل الطلبة اللى اشاروا على صعوبة المتحان بالنسبة لبعض المواد

لكن ان شايف ان اى حد يشتكى من مادة ده دليل على اهماله الشخصى والتقصير التام

وكمان ما فيش حاجة اسمها جات اسئلة مش من نص المنهج الدراسى

ولو كل واحد اهتم بمذاكرته ودروسه بجدية شوية مش هايكون فى حجج زى دى

كمان الحكاية مش حل اسئلة وخلاص لان ده مش بيخلق فكر وتمييز

انا مش عارف لحد امتى هنبقى كدة

كل الحكاية اسئلة امتحانات سهلة وشكرا ما فيش اى فهم او اى شىء

كمان انا شايف ان مش شرط ان الاسئلة تيجى من المنهج

كفاية اننا نتعلم ازاى نتعامل ومع التخصص مثلا زى الجبر كفاية اننا نفهم ازاى نستخدم المعادلات وكيفية التعامل معاها

مش شرط يعنى زى ما كانت مكتوبة 1+1 =2

علشان لو واجهنا اى اختبار خارج المدرسة نقدر اننا نفهمه كويس

اسف على الاطالة بس بجد لو ما فيش تعليم فى مصر يبقى السبب احنا مش المناهج او الدروس

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hodhod
المديرة
المديرة
hodhod


انثى
المشـاركات : 6811
العمر : 30
مـزاجى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية 710
بـلدى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Egypt110
مـهنتى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Studen10
هـوايتـي : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Painti10
الأوسمـة : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Empty
تاريخ التسجيل : 01/05/2008
دعـاء : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية 55416
الساعة :

الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية   الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Emptyالخميس مايو 28, 2009 8:37 pm

مع احترامى لكل الطلبة اللى اشاروا على صعوبة المتحان بالنسبة لبعض المواد

لكن ان شايف ان اى حد يشتكى من مادة ده دليل على اهماله الشخصى والتقصير التام

وكمان ما فيش حاجة اسمها جات اسئلة مش من نص المنهج الدراسى

ولو كل واحد اهتم بمذاكرته ودروسه بجدية شوية مش هايكون فى حجج زى دى

كمان الحكاية مش حل اسئلة وخلاص لان ده مش بيخلق فكر وتمييز

انا مش عارف لحد امتى هنبقى كدة

كل الحكاية اسئلة امتحانات سهلة وشكرا ما فيش اى فهم او اى شىء

كمان انا شايف ان مش شرط ان الاسئلة تيجى من المنهج

كفاية اننا نتعلم ازاى نتعامل ومع التخصص مثلا زى الجبر كفاية اننا نفهم ازاى نستخدم المعادلات وكيفية التعامل معاها

مش شرط يعنى زى ما كانت مكتوبة 1+1 =2

علشان لو واجهنا اى اختبار خارج المدرسة نقدر اننا نفهمه كويس

اسف على الاطالة بس بجد لو ما فيش تعليم فى مصر يبقى السبب احنا مش المناهج او الدروس





لو كان واحد او اتنين اللى اشتكو كان ممكن نقول كدة
لكن لما يكون طلاب محافظة كاملة يشتكو يبقى بيتهيالى العيب مش فيهم
مش معقول كلهم يعنى متفقين مع بعض
والمفروض اي امتحان ميخرجش عن كتاب المدرسة
مش ذمبنا ان الاسئلة جت من برة الكتاب
وكمان اسئلة متدربناش عليها خالص ازاى هنقدر نحلها
واحنا مش عاوزيين حل وخلاص
هما اصلا مش بيجيبوا يعنى الاسئلة بالنص اللى فى الكتاب
بيبقى فيها شوية تغيير بسيط ودة برضه بيخلينا نفكر مش بنحل وخلاص


واحنا مش بنقول العيب فى المناهج لكن فى اللى حط الامتحان
لما طول السنة نفضل نذاكر ونتعب ومش بننام ومخلصين اكتر من 5 كتب وحلين اكتر من 100 امتحان
وفى الاخر نيجي فى الامتحان يضيع تعبنا ويجبولنا حاجة مدرسنهاش
برضه يبقى العيب فينا؟


 


 


 


 


 


شكرا سمكة


وعنوان الموضوع لايق  جدا علي اليوم دة


هو فعلا كان اتنين كدة


الحمدلله علي كل حال


 

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://dodoyadodo.spaces.live.com/
banota tota
هدهد سوبر
هدهد سوبر
banota tota


انثى
المشـاركات : 364
مـزاجى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية 2610
بـلدى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Egypt110
مـهنتى : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Unknow10
هـوايتـي : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Readin10
تاريخ التسجيل : 28/05/2009
دعـاء : الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية 55412
الساعة :

الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية   الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية Emptyالسبت مايو 30, 2009 6:35 am

يا جماعة دى فروق فردية يعنى وجهات نظر مختلفة من كل واحد
وربنا ينجح الجميع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
الاثنين الأسود في مدارس الاعدادية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الان نتيــجة الاعدادية
» مرجعة اون لاين للشهادة الاعدادية
» الحلقة السابعة ضمن سلسلة حلقات التعريف بالمسجد الاقصى ( مدارس الاقصى)

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات هدهد :: 
.::المـمـلكـه العامة::.
 :: 

@ الهـدهـد العـام @

-
انتقل الى: